inspiráció

Túlsúlyos a gyerekem, mit tegyek?

Jó húsban van,  a kis vasgyúró. Vélekednek sokan a gyerekkori elhízásról. Holott a túlsúly a gyerekeknél is komoly problémát jelenthet. Erről  és a megoldásokról beszélgettünk Dr Pető Gabi gyermekorvossal.

Manapság minden ötödik gyerek túlsúlyos. Valahogy a magyaroknál a szeretet és az evés összekapcsolódik, szerintem mindenkinek megvan az a kép, amikor hétvégén a nagyi óriási adag és sokféle étellel várja  a családot. Egy elhízott csecsemő, vagy kisgyerek látványa még elfogadott, de a nagyobb gyerekeket már több bántás éri.

Dr Pető Gabi gyermekorvos – természetgyógyász  segíteni szeretne, ezért immáron 3 éve  életmódtáborokat szervez túlsúlyos gyerekek részére, eddig 6 ilyen tábor volt.

Miért szervezel évről évre életmódtáborokat túlsúlyos gyerekeknek?

Egészségügyi szakemberként, aki elsősorban a gyermekek egészségével foglalkozik, egyéni és intézményi formában (iskolaorvos) látom, hogy a túlsúllyal küzdő gyermekek mennyire elszigetelődnek társaiktól, kirekesztődnek a közösségből.

Napi szinten frusztrálódnak az őket ért atrocitások miatt, komolyan depresszióssá válnak, emiatt ún. „bánatevésbe” kezdenek, ami tovább fokozza amúgy is meglévő problémáikat. Ezek a pszichés károsító hatások mély nyomot hagynak minden gyermekben, bár maguktól ritkán beszélnek róla.

A pedagógusokkal egyetértésben úgy véljük, tenni kell valamit ez ügyben. Nagyon jó eredmények várhatók a gyermekeknél nem családi és nem iskolai közegben.

A tábor egyfajta felszabadultsága még nagyobb lehetőséget ad a változások beindítására. A kisebb csoportokra osztás hamar bizalmat idézhet elő a gyermekekben, hamar megnyílnak kisebb létszámnál, a csoporthoz rendelt vezető pedig egyéni segítségnyújtást is kezdeményezhet.

A gyakorlati életbe átültetett elméleti táplálkozási tudnivalók pedig az önállóságot is elősegítik, ezáltal a gyermek otthon is könnyebben mer kezdeményezni a tanultakkal kapcsolatban. Sorstársakról lévén szó, a mozgásformák megismerése, gyakorlása során nem lesz téma a „ki az ügyetlenebb” kérdés, hisz mindenki akkor fogja megtapasztalni az új sportolási lehetőségeket.

Mielőtt tovább  beszélünk a táborról, tisztázzunk néhány fogalmat. Mikor beszélünk gyerekkori elhízásról?

Gyakorlatilag életkortól függetlenül elhízottnak tekinthető az, akinek a test zsírtartalma a normálisnál nagyobb. Ezt gyermekkorban nagyon nehéz meghatározni, ehelyett egyéb indexeket, BMI stb. használunk nemzetközi ajánlásoknak megfelelően.

Mi az az életkor, amikor különösen jellemző az elhízás?

 Sajnos az a tapasztalat, hogy a gyermekkori elhízásban szenvedő gyermekek 40-85%-ban az elhízás felnőttkorra is megmarad, így nagyon nehéz olyan életkort meghatározni, amikor nem annyira veszélyes.

Csecsemőkorban, ha anyatejes táplálás mellett figyelhető meg a „túlsúly”, felnőttkorra nagy eséllyel nem lesz elhízott a gyermek.

A serdülőkorban észlelt kifejezett elhízás azonban már további megbetegedések kialakulását is elősegítheti: cukorbetegség, zsírmáj, inzulin-rezisztencia, hormonális eltérések, pszichés problémák.

Melyek a gyerekkori elhízások okai?

Túlnyomórészt külső okai vannak, melyek a túlzott és nem megfelelő minőségű táplálék bevitele és/vagy kevés mozgás együttes meglétét jelentik. Genetikai okok nagyon ritkák- itt is inkább a családi minta rögzülése figyelhető meg. Szintén nagyon ritkák a hormonális-, anyagcsere- betegségekhez társuló,a kromoszóma-rendellenességek kísérőiként megjelenő  fajtái.

Miért baj, ha egy gyerek elhízott?

A fent felsorolt egészségügyi problémák mellett nagyon komoly pszichés terhet is jelent gyermeknek és (többnyire) szülőnek egyaránt, hiszen már egészen kicsi korban a gyermekek képesek nagyon bántani egymást, csúfolják őket, kiközösítik. Az iskolában aztán nem tudnak úgy teljesíteni testnevelés órákon, mint a társaik, serdülőkorra pedig komoly önértékelési zavaraik alakulhatnak ki.

Elfogadott-e manapság a gyerekkori túlsúly társadalmi szinten?

Sajnos a felnőtt társadalom is komoly súlyproblémával küzd, rendkívül megugrott Magyarországon is az elhízottak aránya. Emellett sajnálatos módon az ilyen szülő kevésbé gondolkodik azon, hogy gyermekének jó-e, ha olyan, mint a szülei („mi is nagyok vagyunk, hogy nézne ki, ha a gyermekünk nem lenne az”…). Kevesen látják át ennek a súlyosságát.

Hogyan lehet megelőzni az elhízást?

A megelőzés gyakorlatilag a fogantatással kezdődik. Azzal, ha a várandós kismama egészségtudatosan táplálkozik, a szülést követően is, valamint a gyermekét szoptatja, majd a hozzátáplálást ezek szerint vezeti be és alakítja ki- ezek egyenként és együtt is nagyon fontosak a megelőzésben.

Az egészséges, teljes értékű táplálkozás mellett gyakorlatilag nem kell számolni az elhízással. Sajnos a kereskedelmi forgalomban megjelenő táplálékok többnyire nem felelnek meg az egészséges fogalmának…

Mit tehetünk, ha már túlsúlyos a gyerekünk? 

 Elsősorban a szülőnek, majd a gyermeknek kell megértenie a probléma súlyosságát. Ha a szülő jó példával jár elől, a gyermek követni fogja- ez a táplálkozás területén is igaznak bizonyul.

Ha azt mondogatjuk otthon, hogy nem baj, ha ilyen a gyermek, mert én is ilyen voltam és lám, mégis felnőttem, azzal biztosan nem segítünk senkinek.

Fontos hangsúlyozni a minőségi étkezés jelentőségét. Manapság a gyermekek és a felnőttek is rendkívül sok szénhidrátot fogyasztanak, amire valójában semmi szükségünk nincs olyan mennyiségben, a felvett szénhidrátnak csak töredékét hasznosítjuk valójában, a többi zsír formájában raktározódik.

A minőség mellett pedig a mennyiséget is át kell gondolni- ha nem megy könnyen, csökkentsük a tányér méretét : kis tányéron a kevés is soknak tűnik.

Több kisebb étkezés lenne az ideális mindenkinek.

Emellett a mozgás elengedhetetlen. Mozognia mindenkinek kell, különösen a gyerekeknek!

Szívesen jelentkeznek az életmód táborra a gyerekek? Kik „nevezik” be őket a táborba: a szülők, vagy ők maguk szeretnének változtatni?

Először általában a szülő az, aki hallott róla, vagy a háziorvosa ajánlotta a gyermeknek és ő győzi meg a gyermekét, hogy milyen jó is lenne neki. Ugyanakkor nagyon hízelgő számunkra, hogy vannak visszajáró táborozóink, mert bár tematikus a tábor, mégis nagyon jól érzik magukat ebben a közegben- ilyenkor nem ritka, hogy a gyermek kezdeményezi otthon.

Mit kapnak a gyerekek a táborban?

Jó közösséget, hisz sorstársakkal vannak – többen tartják év közben is a kapcsolatot-, jó programokat, jó levegőt- a hely adja magát (Bükkszentkereszt) és sok-sok információt az egészséggel, önmagukkal és társaikkal kapcsolatban.

Megismerik a természetet- manapság nagyon keveset tudnak a gyerekek a bennünket körülvevő természetről, forrásvizet kóstolnak, erdei szamócát, szedret gyűjtenek, gyógynövényekkel ismerkednek, megtapasztalják a fák erejét, a mezítlábas lét jótékony hatását többek között.

Ez legalább annyira fontos az egészséggel összefüggésben, mint a táplálékok elkészítése, a gondoskodás megtanulása, és újabb mozgásformák kipróbálása, saját korlátaink legyőzése.

A lovaglás sok gyermeknél ezt jelenti és óriási élmény megélni. Az önkéntes kísérőink folyamatosan a gyermekek mellett vannak, egyedileg is foglalkoznak velük, ha kell. A táborban nincs széthúzás, csúfolódás.

Említetted az egészséges táplálékokat. Annyiféle verziót lehet hallani: mit értünk manapság az egészséges étkezésen?

Igen, valóban sokféle irányzat létezik. Ezek azonban különösen gyermekkorban nem alkalmazhatóak.

Egészséges az én olvasatomban a kiegyensúlyozott, tápanyagokban gazdag, minőségi táplálékok bevitelét jelenti, amik valóban táplálják a szervezetet és nem csak az éhséget csökkentik.

Ezt manapság nagyon nehéz megvalósítani, hiszen a boltokban kapható élelmiszerek az ipar termékei túlnyomórészt, tápanyagtartalmuk nagyon csekély.

A kertben megtermő valódi zöldfélék, a nem ipari körülmények között tartott állatok húsa, a helyi gyümölcsök valódi táplálékként kerülhetnek asztalunkra.


 A nem megfelelő táplálkozás sajnálatos módon a legnagyobb immunszervünk, a bélrendszerünk nem kielégítő működését idézi elő- a normál bélflóránk átalakításával.

A bélflóra felborulásának mai kutatások szerint szerepe lehet akár az elhízás kialakulásában is- egyéb bizonyított oki szerep mellett. Bélflóránk tudatos helyreállítása segíthet a megelőzésben, a kezelésben egyaránt. Ebben segíthetnek a probiotikumok.

Az egészséges bélflóra helyreállítása  egy elhúzódó betegség, vagy egy antibiotikumos kúrát követően is nagyon fontos, ilyenkor is érdemes az élettanihoz hasonló bélflórát tartalmazó készítményeket, probiotikumokat szednünk.


A gyerekek nagyon szeretik a csokit, sütiket, cukrokat. Jó gondolat az, hogy egy gyerek sose egyen csokit és édességet?

A válasz a mértékletesség.  Mert bár nincs szükségünk ezekre a kényeztető finomságokra, kis mennyiségben nem ártalmasak. A csokoládé (nem te-j és nem mű) antioxidánsként pedig már bizonyítottan jól működik.

A gyerekek milyen édességet fogyasztanak az életmódtáborban?

Riczu Anikó természetes gyógymód-tanácsadó trüffel receptjét osztom meg az olvasókkal, ami nálunk is osztatlan sikert aratott minden alkalommal és nagyon könnyen elkészíthető.

Hozzávalók:

  • 20 dkg áztatott/szárított dió
  • 20 dkg datolya
  • 1-2 evőkanál kakaópor
  • 1/2 kávéskanál vaníliapor vagy fél rúd vanília kikapart belseje
  • 1/2 csomag szárított narancshéj (kezeletlen, a DM-ben vettem)

Elkészítése:

  1. Mindenképp szükség van egy nagyobb teljesítményű konyhai robotgépre, ugyanis NEM kell beáztatni a datolyát.
  2. Elsőként a datolyát vágjuk fel kis darabokra, hogy megkönnyítsük a gép dolgát.
  3. Mindent tegyük a robotgépbe, és kb. 1-2 perc alatt jól dolgozzuk össze. A végeredmény egy puha, könnyen összálló tészta lesz.
  4. Gombócozzuk és forgassuk meg kókuszreszelékben.

Mivel helyettesítsük a nassolnivalót elhízott gyereknél?

Gyümölcs, a fentihez hasonló könnyen elkészíthető „nasik”, gyümölcsturmixok, müzliszelet- házilag, valamint figyeljünk arra is, hogy eleget igyon.

Hogyan tudják hasznosítani a gyerekek a táborban tanultakat?

Szerintem minden területen van olyan, amit valóban hazavisznek és otthon, családi körben is alkalmaznak. Sokan kinyílnak a tábor kapcsán, ami szintén nagyon jó irányba viszi el őket.

Vannak, akik az ételeket készítik rendszeresen és mások lovagolni kezdtek ennek hatására.

Milyen sikertörténeteitek vannak?

Szerencsére többen is vannak, akik egyrészt a súlyproblémájuktól szabadultak meg, mert tudatosabbá váltak és nyitottabbak lettek, másrészt egyéb területen lettek sikeresek.

Ehhez azonban nélkülözhetetlen a támogató családi háttér- nélküle a tábor is csak egy gyermekmegőrzővé válik.

Igaz-e , hogy aki gyerekkorában elhízott, az felnőttként biztosan túlsúlyos lesz? Lehet-e ezen változtatni? Természetesen lehet és kell is.

Ám ahogy mondtam, a család támogatása nélkül azonban nem megy. Itt a szülőknek és az egész családnak kell megérteni a probléma lényegét, és ha ez sikerül, a családban életmódváltás történik, akkor a gyermek túlsúlya többé nem lesz probléma.

Fotók: pexels

Szép napot!

A blog Facebook oldalához ide kattintva csatlakozhatsz.
Ha tetszett a bejegyzés, megköszönöm, ha megosztod másokkal is. Köszönöm, hogy meglátogattál, térj be máskor is, érdekes inspirációkkal, egyszerű receptekkel, könnyen kivitelezhető ötletekkel várlak. ♡

Leave a Reply

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük