
Lomtalanítás a számítógépen
Környezettudatosan a digitális világban is.
A hétvégi rossz idő alkalmat adott rá, hogy ránézzek a számítógépemre, és rájöjjek, elég nagy már nálam a digitális káosz. Mert rendezetlenség és lom nemcsak a szekrényünkben lehet, hanem a digitális világunkban is.
Sőt, ez annyira szerteágazó terület, hogy én nem is végeztem vele egyszerre, most csak azokra térek ki, amikre jutott időm, de valószínű, jövök még ilyen bejegyzéssel.
Az ugye, nem kérdés, hogy miért jó, ha rend van a digitális eszközeinkben is: hiszen egy jól rendszerezett, átlátható, felesleges dolgoktól mentes számítógépen sokkal könnyebb és gyorsabb dolgozni.
Photo by Daniel Korpai on Unsplash
Ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy mi a köze ennek a környezettudatossághoz.
Egyrészt, ha gyorsabban dolgozunk, akkor kevesebbet kell a gépnek üzemelnie, és csökkenteni tudjuk a készülék üzemeltetése által előidézett széndioxid-mennyiséget, vagyis az áramfogyasztást.
Másrészt azt a rengeteg adatot valahol tárolni kell: ami egyrészt az óriási szerverfarmokon valósul meg, másrészt mindenféle hordozón. A szerverfarmokon az üzemeltetés mellett a hűtés a legfontosabb áramzabáló tényező. Ha pedig otthon, valami fizikai eszközön tárolunk, akkor az azt vonja maga után, hogy újabb és újabb ilyen egységeket kell megvásárolnunk, ami növeli a fogyasztást, illetve ha tönkremegy, a hulladék mennyiségét.
Szóval nem árt, ha ezekkel az erőforrásokkal sem bánunk pazarlóan, és időnként szelektálunk a dokumentumaink, fotóink, digitális dolgaink között.
A lomtalanítás folyamatos munka, olyan, mint az életmódváltás, nem elég, ha egyszer körbebiciklizzük a várost és salátát eszünk, mindig oda kell rá figyelni. A lomok ugyanis folyamatosan keletkeznek, ezért időnként szelektálnunk kell, hogy ne gyűljenek fel ismét.
Mutatom, hogy én hol lomtalanítottam a számítógépen, – a teljesség igénye nélkül,- hiszen még vannak lehetőségek ezen a területen.
Photo by Brooke Cagle on Unsplash
Számítógépes programok
Először átnéztem, hogy vannak-e olyan programok, amiket (már) nem használok, és nem is fogok, ezeket nyugodtan lehet törölni. Aztán találtam olyan programokat, amik ugyanazt a célt szolgálják (többféle képszerkesztő, jegyzetelő program): átgondoltam, és azt tartottam meg, ami jobban megfelelt az én céljaimnak, amire használni akartam.
Persze, ha nem vagy nagyon járatos az informatikában, a rendszerfájlokhoz még véletlenül se nyúlj, mert maradandó károkat okozhatsz.
Fotók
Mivel én szeretek fotózni, nálunk rengeteg fotó van. Sokféle kísérletezéssel, beállítással, akár ugyanaz a téma többször.
A digitális fotózás előnye a szinte végtelen lehetőség arra, hogy megörökítsük azt, amit szeretnénk, ugyanakkor, ez azzal is jár, hogy a fotók uralják a tárhelyeinket.
A fotók, videók ugyanakkor a legféltettebb kincseink is, egy esetleges gépprobléma esetén a fotóinkat sajnáljuk a legjobban. Szóval ezért fontos, hogy legyen helye a fotóinknak, sőt legyen belőlük – egy más, a géptől független hordozó – biztonsági másolat is. Sőt, én időnként albumokat is készítek, hogy megmaradjanak az emlékek papír formában is.
Photo by Igor Miske on Unsplash
Szóval a fotók nagy helyigényűek, így fontos, hgy tényleg csak azokat tartsuk meg, amik élesek/jól látható az, amit ábrázolni szeretnénk, szóval jó képek, amik nekünk fontosak, és ne legyen ugyanabból a beállításból, képből még vagy 20.
Nekem egy profi fotós mondta egyszer, hogy letöltés után szelektálni kell a fotókat, a ki kell válogatni belőlük a legjobbakat, a többit pedig törölni kell.
Én fényképeket évek/hónapok szerint rendszerezem, és ha egy-egy eseményhez, vagy pl. kiránduláshoz, nyaraláshoz kapcsolódnak, akkor még egy-egy megjegyzés is kerül a dátum mellé: pl. helységnév, vagy az ünnepelt neve, alkalom.
Photo by Nikola Balic on Unsplash
Asztal
Na, itt most természetesen a desktop-ról van szó, nálam nincs túl sok ikon kint, de láttam már olyan asztalt, ahol rengeteg apró ikonnal volt beterítve a képernyő, annyival, hogy az már kezelhetetlen volt.
Én azt néztem meg, melyek azok a programok, amiket ritkán használok, és nem szükséges, hogy itt legyen az ikonja. De természetesen mindekinek más a rendszerezési szempontja, a lényeg, hogy ez a felület se legyen túlzsúfolva, mert az inkább csak hátráltat, mint segít abban, hogy gyorsabban dolgozz.
Photo by Markus Spiske on Unsplash
Fájlok
Na, ez szintén egy óriási terület: mindenféle dokumentum, zenék, videók, stb.
Ami fontos, hogy alakíts ki egy neked megfelelő könyvtárstruktúrát, amibe szisztematikusan teszed bele a fájlokat.
Egyébként sok embert ismerek, akik nem értik, vagy látják át a könyvtárakat, a suliban sem tanítják, én mutattam a gyerekeknek, hogyha csinálnak egy doksit, akkor azt nem csak mentjük valahova – amiről azt sem tudjuk, hová teszi a gép – hanem tervezetten beletesszük a saját rendszerünk szerinti könyvtárba.
Ehhez még a különböző programok (word, böngésző) alapbeállítású mentési helyét is beállíthatod.
Fontos az is, hogy a fájloknak legyen megfelelő neve, ne dok5, kép6 legyen, mert az szinte lehetetlenné teszi a visszakeresését.
Itt is fontos, hogy amire nincs szükség, azt töröld.
Photo by Arnel Hasanovic on Unsplash
Emailek
Hú, na ez egy óriási terület, mert a levelek is nagyon felgyűlhetnek, promóciók, hírlevelek, értesítők, hihetetlen mennyiségben.
Ezt megelőzni úgy lehet, ha már a levél beérkezésekor eldöntöd, mi legyen vele:
- amit lehet, törölj ki azonnal.
- ha lehet, válaszold meg azonnal.
- ha kell, archiválj, rendezd a leveleket is megfelelő mappákba
- azok maradjanak, amikkel lesz még valamilyen feladat hosszasabban.
Beállíthatsz szűrőket, címkézheted is az egyes leveleket.
Én leiratkoztam most egy halom hírlevélről, amik nagy részét meg sem nyitottam, mert elvesztem a hírlevelek tengerében, vagy már nem voltak nekem hasznosak.
Photo by Volkan Olmez on Unsplash
Böngésző
Többször előfordult már, hogy valami blogos funkció nem működött, ilyenkor azonnal tudunk kérdezni a többiektől, no és a szerkesztőktől. Köztük Gabitól, aki többször azt javasolta, hogy ürítsük a cache-t, töröljük a pluginokat, sütiket, és tényleg megjavult az adott funkció.
Én most a könyvjelzőket néztem át, mert elég sok mindent mentettem ide az évek alatt, olyanokat is, amik már nem is érdekesek a számomra.
Megmondom őszintén, nem lettem kész teljesen, kell még idő, hogy mindent teljesen rendbe tegyek. Persze itt is a legjobb megoldás az, ha folyamatosan, minden nap egy kis időt rászánva történik a rendszerezés, mert így kevésbé megterhelő a rendrakás.
Szép napot!
A blog Facebook oldalához ide kattintva csatlakozhatsz.
Ha tetszett a bejegyzés, megköszönöm, ha megosztod másokkal is. Köszönöm, hogy meglátogattál, térj be máskor is, érdekes inspirációkkal, egyszerű receptekkel, könnyen kivitelezhető ötletekkel várlak. ♡
One Comment
anapfenyillata
Ez a cikk elnyerte a Nap blogja címet. Köszönöm, nagyon megtisztelő.